TIPS DONOR

 
HOME
INDEX REGISTER
AANMELDEN
CITROEN GARAGES
DIVERSE LINKS
CONTACT
COPYRIGHT ©
Het idee achter de Burton is simpel: Haal de standaard koets van een eend af, en zet daarop een nieuwe polyester body. In principe is iedere 2CV of Dyane geschikt om als donor voor de Burton gebruikt te worden. De Ami en Acadiane zijn niet geschikt vanwege de langere wielbasis en het chassis. Zo wijken bijvoorbeeld de wielophanging, de brandstoftank, de handrem, en de veerpotten af van die van een 2CV of Dyane.

Voordat u een donorauto aanschaft moet u eerst bepalen welke auto u wilt gebruiken voor uw Burton, er zijn namelijk veel verschillende uitvoeringen van de 2CV of Dyane op de markt gebracht. De volgende alinea's zullen u helpen bij het maken van de keuze.

Let er bij het kopen van een donor op dat het kenteken van de donorauto hetzelfde zal zijn als het kenteken van uw Burton. Wilt u bijvoorbeeld belastingvrij Burton rijden, dan kunt u een poging wagen een donorauto te vinden van 25 jaar of ouder. Uiteraard zijn de prijzen van deze auto's vaak hoger, en het aanbod een stuk lager. De Burton zal als deze eenmaal af is overigens niet meer dan 500 kg wegen, dus is de wegenbelasting toch al niet zo hoog.

Op de foto ziet u dat in het linkerpapier aan de onderzijde een reliefstempel is aangebracht, dit is een rdw-stempel ten teken dat er voor deze auto kentekenplaten zijn uitgegeven met het blauwe NL vlakje. Zorg dus dat de platen bij de donorauto geleverd worden.
Als de stempel er niet in zit kunt u gewoon nieuwe platen aanvragen via een garagebedrijf.
Mocht de stempel er wel inzitten maar u heeft geen kentekenplaten dan moet u een nieuw setje kentekenpapieren aanvragen bij de RDW. met deze nieuwe papieren kunt u dan weer nieuwe platen bestellen, deze zijn dan voorzien van een "1" op de kentekenplaat.

De snelste manier om een Burton te bouwen is natuurlijk op een donorauto met een goed chassis. Toch is een 2CV met een goed chassis erg zeldzaam. Het is belangrijk dat als er al eens een nieuw chassis is gemonteerd, het chassis nummer officieel is ingeslagen. Een eend met een goed chassis is veel meer waard en daardoor vaak geen goedkope oplossing. De beste optie is het kopen van een donorauto met verrot chassis, waarbij u een RDW-goedgekeurd chassis aanschaft. U kunt bij Burton Car Company een RDW-goedgekeurd chassis kopen, dit chassis is de enige mogelijkheid om uw Burton goedgekeurd te krijgen.
Over het algemeen verkeert een mogelijke donorauto in slechtere staat dan je zou verwachten. Het koetswerk en het interieur zullen niet gebruikt worden voor een Burton, en můgen derhalve in slechte staat verkeren. Zorg voor een auto met een compleet kenteken en schors de auto tijdens de bouw van de Burton. Dit bespaart u de belasting en verzekering, en u loopt niet het risico dat u een boete krijgt voor het ontbreken van de APK en/of verzekering. Schorsen kan direct bij het overschrijven, bij het Postkantoor.

Let bij het kopen van een donorauto op de punten uit de nu volgende alineas.

Er zijn door CitroŽn veel verschillende mallen en soorten staal gebruikt voor de productie van de 2CV chassis' het is daarom niet eenvoudig de originaliteit van een chassis vast te stellen. Op de foto rechts ziet u een verrot chassis van een Acadiane, en een nieuw chassis voor een hele oude eend. Overigens zijn beide toevallig niet te gebruiken voor een Burton.
Bijzonder aan de verschillende chassis' is dat de oudere uitvoeringen minder roestgevoelig waren dan de versies uit de jaren 80. In die laatste periode is door CitroŽn helaas zogenaamd "crisisstaal" gebruikt, die chassis' bleken al naar een jaar of 5 volledig verrot te raken.

Het chassis is altijd ťťn van de eerste dingen aan een eend dat gaat rotten. Vocht kan namelijk van binnenuit roest veroorzaken. Hierdoor is een chassis moeilijk van buitenaf te beoordelen op hardheid. Als u reeds lasplekken op het chassis ziet, of als er opgezwollen felsnaden zitten betekent dat vaak dat het chassis niet meer te redden is.

Controleer altijd het chassisnummer, ook als u het chassis gaat vernieuwen. Als er een nieuw chassis onder een auto gezet is ontbreekt het chassisnummer soms, of is het chassisnummer illegaal. Een origineel nummer is te herkennen aan de dubbele chevron in een ovaal aan weerskanten van het nummer. Een dikke laag tectyl kan betekenen dat de auto goed onderhouden is, maar kan ook als camouflagemiddel gebruikt worden. Probeer daarom altijd wat met een schroevendraaier te prikken om rotte plekken te vinden.

In feite kiezen de meeste Burton-bouwers voor een nieuw chassis. Het is dan namelijk in ieder geval zeker dat de basis waarop gebouwd gaat worden van een goede kwaliteit is.
Als u van plan ben het chassis te vervangen, dient u de auto te laten schouwen door de RDW. De identiteit van de auto wordt dan officieel vastgelegd. U kunt telefonisch een afspraak maken bij het bij u dichtsbijzijnde RDW-station. Als u geen origineel chassisnummer hebt, zal uw auto worden afgekeurd!

Bron: Burton Car Company bouwhandleiding